کدهای استاندارد لوله کشی خانگی
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

 

 

ASME B31.3 ، کد لوله کشی کارخانجات شیمیایی و پالایشگاه های نفت

 استفاده صحیح و ایمن از خطوط لوله پلاستیکی در کاربردهای صنعتی، نیازمند توجه دقیق به طراحی، انتخاب و نصب اینگونه لوله هاست. قوانین و راهنمایی های طراحی ایمن در بخش چهارم کدهای لوله کشی ASME B31.3 آمده اند. در این کدها، الزامات لوله های پلاستیکی از جمله لوله های پلی اتیلن، در فصل جداگانه به نام فصل V1 با عنوان »لوله های غیر فلزی و لوله کشی با غیر فلزات «قرار گرفته اند.

همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا تولیدکننده و ارائه کننده انواع لوله های پلی اتیلن، لوله آبیاری، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید.

سایر کدها و استانداردهالوله کشی خانگی

چندین سازمان دیگر هم در زمینه نگارش کدها و استانداردهای مرتبط با لوله های پلی اتیلن وجود دارند. این گروه ها معمولا دارای نوعی از برنامه های صدور گواهی محصولات تولیدی یک صنعت خاص یا یک کاربرد خاص هستند و ممکن است خودشان اقدام به نوشتن استانداردهای عملکردی ننمایند. چنانچه این سازمان ها دارای استانداردهای خودشان نباشند، گواهینامه های تأیید کیفیت خود را بر اساس یکی از استانداردهای موجود مثل AWWA ،ASTM و غیره صادر می کنند. فرآیند گواهی معمولا شامل این مراحل است:

درخواست اولیه که در آن محصولات مورد نظر برای کسب گواهی مشخص می شوند، بازرسی تأسیسات تولیدی در محل کارخانه، و آزمایش محصولات به منظور حصول اطمینان از انطباق عملکرد محصولات بر مشخصات اعلام شده آن ها. بازرسی ها و آزمایش محصولات بصورت سر زده و سالیانه نیز بعد از مراحل فوق انجام می شوند.

انجمن استاندارد کانادا ( CSA ) نمونه ای خوب از برنامه های گواهی انطباق برای موارد مربوط به استفاده از لوله های پلی اتیلن در مصارف آب ( CSA B137.1 ) و توزیع گاز ( C137.4 ) را ارائه می کند. کسب گواهی انجمن CSA در مورد انطباق یک لوله پلی اتیلن با استانداردهای مربوطه، به تولید کننده مجوز درج علامت تجاری CSA بر روی محصولاتش را می دهد. وجود این علامت تجاري، خریدار را مطمئن می سازد که الزامات برنامه گواهی CSA در محصول رعایت شده است و همانطور که ممیزی ها و بازرسی های انجام شده توسط انجمن استاندارد کانادا مشخص کرده اند، محصول دارای مشخصات فنی مناسبی است.

 

مشارکت کارخانه

سازمان تحقیقات مشارکت کارخانه ( FM ) که یکی از زیر مجموعه های سازمان جهانی FM است، سازمانی غیر انتفاعی است که در زمینه دانش جلوگیری از اتلاف دارایی، تخصص دارد. حوزه ای که مربوط به لوله های پلی اتیلن می شود، یکی از استانداردهای FM با عنوان »استفاده از لوله ها و اتصالات پلاستیکی برای خدمات ضد حریق زیر زمینی « است. شرکت های بیمه، کسب گواهی نامه منطبق با این استاندارد را برای استفاده از لوله ها و اتصالات پلی اتیلنی در سیستم های آب آتش نشانی لازم می دانند. سازمان جهانی FM ابتدا از تأسیسات کارخانه تولیدی بازدید و ممیزی به عمل می آورد تا اطمینان حاصل کند که سیستم هایی با کیفیت مناسب، شبیه به الزامات استاندارد ISO 9000 در محل کارخانه وجود دارند. یکی از نمایندگان سازمان FM باید بر آزمون محصولات نظارت داشته باشد. این آزمایشات باید موید الزامات ماده چهارم استانداردهای سازمان FM برای لوله های پلی اتیلن باشند. بعد از گواهی اولیه، ممیزی های سرزده ای در دوره های حداقل سالیانه صورت خواهند گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به پایگاه اینترنتی آن ها به آدرس  www.fmglobal.com مراجعه نموده و یا با شماره تلفن ۳۰۰۰ – ۲۷۵ ( ۴۰۱ ) تماس حاصل نمایید.

 

نتیجه گیری

رزین های پلی اتیلنی برای پوشش طیف وسیعی از کاربردها ساخته شده اند. خواص عملکرد فیزیکی آمیزه های مختلف پلی اتیلن به شدت متنوع است و این تنوع باعث می شود هر نوع از این ماده برای طیف خاصی از کاربردها مناسب باشد. به همین منظور، صنعت لوله های پلی اتیلن به سختی تلاش کرده تا استانداردها و کدهای کارایی را وضع نماید که به طراحان در انتخاب و شناسایی خطوط لوله ساخته شده از مواد پلی اتیلن کمک نماید. بر همین اساس، مباحثی که در اینجا مطرح شد می بایست به طراحان و یا نصابان در فهم این استانداردها و اهمیت آن ها در رابطه با استفاده از مواد اولیه منحصر بفرد لوله های پلاستیکی، یاری رساند.

در بحث قبلی، مراجع زیادی درباره سازمان های استاندارد نویس و گواهی کننده از جمله NSF ،AWWA ،ASTM و غیره ارائه شد. فرآیند استانداردسازی هم مانند تحقیق و توسعه ای که پیوسته در صنایع لوله های پلی اتیلن در حال انجام است، پویا است. بر همین اساس، استانداردهای جدید و ویرایش های جدید استانداردهای موجود بطور دائم نوشته می شوند. به همین دلیل به خواننده پیشنهاد می شود که نسخه ای از جدیدترین استانداردها را از سازمان های مختلف استانداردسازی، تهیه کند.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: